Petr Hruška 2017-11-09T11:05:17+00:00
Divadlo v Rytířské

Petr Hruška

(1962)

Po absolvování DAMU obor dramaturgie-režie spolupracoval s řadou pražských i mimopražských divadel – Divadelní spolek Kašpar (Růže pro Algernon), Městské divadlo Mladá Boleslav, Divadlo F. X. Šaldy Liberec, Divadlo pod Palmovkou atd. Od roku 2002 je ředitelem pražského Divadla Na Prádle (Obchodník s deštěm, Večeře s přáteli, Dva na houpačce atd.) a v současné době režíruje také v Divadle Palace (Rodina je základ státu, Manželský poker, Jo, není to jednoduché, Líbánky aneb Láska ať jde k čertu, A do pyžam!).

Petr Hruška, režisér hry Chvilková slabost

Čím si vás získala britská konverzační komedie Chvilková slabost?
Jedno z generálních témat inscenace pojednává o evergreenu nejtrapnějších životních situaci – bývalí manželé se schází, aby si rok po rozvodu rozdělili společný majetek. Obnažovat vlastní blbství, malost a bídu je velmi vzrušující.

Na první pohled to je lehká komedie, ale není asi pro režiséra snadné jednotlivé situace vybalancovat?
Donald Churchill je zkušený autor a žádné ze svých postav nenadržuje. To je základní pravidlo, které je třeba ctít, i když někdy máte chuť někomu jednu lísknout.

Jaké bylo zkoušení s Petrou Špalkovou a Davidem Matáskem, kteří hrají Audrey a Tonyho?
Krásné. Jako když vás Audrey a Tony pozvou k sobě na letní byt.

Máte oblíbenou scénu nebo okamžik Chvilkové slabosti?
Tak určitě. Od Tonyho repliky: „Audrey … Audrey ??? … Audrey !!! … Á tady jsi ?!“ až po slova Audrey: Jeden jediný den, a co se mnou udělal!!!

Petr Hruška, režisér hry Ani za milion!

Jak došlo ke spolupráci na hře Ani za milion! pro Divadlo v Rytířské?
Nabídku k režii textu Ani za milion jsem dostal přímo z Divadla v Rytířské od ředitele Michala Mazače. Obsazení detektivní komedie bylo předem dané a já měl radost, že se opět setkám s Jiřím Langmajerem a Adélou Gondíkovou. Naše předchozí spolupráce pro mne byla vždy velmi inspirativní. Pokaždé však šlo o inscenace s poměrně početným obsazením. Nyní jsem se těšil na energii a intenzitu komorního setkání a to navíc v divadle s jedinečnou atmosférou.

Jak moc to bylo zajímavé?
Velice. Především svojí čirou hravostí, skoro dětskou nespoutaností a bohatostí zážitků během zkoušení. Pro mne vše umocněno šarmem Kataríny Hollé a divadelností Mirka Krále. Snad se nám něco z toho podaří přenést i na diváky. Velmi intenzivně jsem si při zkoušení uvědomoval, jak moc záleží na tom s kým vyprávíte konkrétní příběh.

Jsou role Jacqueliny a Lamberta pro oba herce určité protiúkoly?
Myslím si, že nám text nabízel možnost, rozeznít v sobě nové struny a poznat se v nových polohách. Budu mít radost, když se divák i kolegové budou radovat z nečekaných objevů.

Co bylo zásadní při rozhodování, zda režírovat detektivní komedii Ani za milion!?
Velmi si cením odvahy ředitele divadla nasadit na repertoár současnou českou komedii. A jsem rád, že jsem dostal možnost být u toho. Zvlášť když jde o hru mladých autorů. Přesně to české divadlo potřebuje. Je to svátek, když můžete nechat text prověřit jevištěm a diváky.

Na co se mohou diváci, kteří přijdou do Divadla v Rytířské na hru Ani za milion! těšit?
Na detektivní komedii v kulisách hororu s Adélou Gondíkovou a Jiřím Langmajerem – hrajeme si… Nic není myšleno vážně, ale možná něco vážné je.

Repertoár:
Chvilková slabost
Ani za milion!